Menu fechado

Por: ¹BRUM, Rodrigo Pereira, ²SANTOS, Gabrielly Ferreira; ¹AZEVEDO, Rafaella Mendes.

1 Médico(a) Veterinário(a) autônomo(a); 2 Residente do Programa de Cardiologia e Doenças Respiratórias da UFRRJ;

ESTENOSE PULMONAR EM CÃES – REVISÃO DE LITERATURA

PULMONIC STENOSIS IN DOGS – LITERATURE REVIEW

Palavras chave: cardiopatia congênita; cirurgia; estenose pulmonar

Abstract

Pulmonary Stenosis (PS) is one of the three main congenital cardiac pathologies observed in dogs. It is a congenital valve malformation that causes partial obstruction of the blood flow outflow tract in the right ventricle, with a higher incidence in male and young dogs. Breeds predisposed to PS are: English Bulldog, Beagle, Miniature Schnauzer, Terrier Boxer, Chihuahua, Cocker Spaniel and Golden Retriever. Echocardiographic examination is the most indicated for the accurete diagnosis of PS. The most effective treatment for PS is baloon valvuloplasty, but in some cases the use oh beta-blockers is observed. Although the results oh valvuloplasty in the short term are considered favorable, in the long term the information is insufficient.

Revisão de Literatura

A estenose pulmonar (EP) é uma das três principais doenças cardíacas congênitas observada em cães1,2. É caracterizada por uma malformação congênita valvar que causa obstrução parcial da via de saída do fluxo sanguíneo no ventrículo direito, sendo sua maior incidência, principalmente em cães machos e jovens3,4. As raças Bulldog Inglês, Schnauzer miniatura, Beagle, Terriers, Boxer, Chihuahua, Golden Retriever e Cocker Spaniel, apresentam predisposição a esta doença1,5.

Seja bem-vindo(a) leitor(a)!
Ainda não é assinante?

Assine agora e tenha acesso ilimitado a todas as materias de todas as edições da revista Medicina Veterinária em Foco!

Assinar